Kinders begin so vroeg as op 2 jaar oud al stories te vertel. βn Storie – of narratief – is enige weergawe (geskryf of gesproke) van βn reeks gebeurtenisse. By kinders verskaf storieverteling vele psigologiese en opvoedkundige voordele, soos verskerpte verbeelding, verbeterde woordeskat en meer verfynde kommunikasievaardighede.
Die volgende is βn opsomming van wat jy kan (en moet) verwag gedurende jou kind se vroeΓ« narratief-ontwikkeling:
Vlak 1 (2 jaar)
Jou kind behoort βn versameling onverwante idees te kan weergee. Die onderwerp wat bespreek word verander dikwels en daar word nie van samehangende metodes gebruik om die storie saam te voeg nie. Dit is dikwels in die teenwoordige tyd.
Bv. βDie meisie eet koekies. Die mamma gaan werk toe. Die baba slaap.β
Vlak 2: Reekse (2-3 jaar)
Gedurende hierdie stadium mag jou kind begin om lukraak storie-elemente saam te voeg. βn Reeks bevat βn sentrale karakter, onderwerp of plek.
Bv. βSy bly by haar mamma. Sy bly by haar pappa. Ouma en Oupa bly saam. En hierdie drie kinders bly by hul ouma. En hierdie kat bly saam met hulle.β
Vlak 3: Primitiewe narratiewe (3-4 jaar)
Nes reekse, bevat primitiewe narratiewe βn sentrale karakter, onderwerp of plek. Hoe dit egter verskil, is dat die kind gedurende hierdie stadium die karakter se gesigsuitdrukkings en liggaamsgebare begin bespreek.
Bv. βMy pappa gaan werk toe. My boetie gaan speel met sy kar. My hond, sy gaan buite toe. My kat kom lek my en miaau. Ek huil toe, want sy byt my. En my boetie hardloop na my toe en sΓͺ: βWat het gebeur?β βMy kat het my nou gebyt.β So Mamma kom hardloop in en sy sΓͺ: βWat het gebeur?β “O, die kat het jou gebyt. OK.β
Vlak 4: Kettings/ chains
– Ongefokus (4-4.5 jaar)
βn Ongefokusde ketting het nie βn sentrale karakter nie. Dit is βn reeks gebeurtenisse wat logies verbind word of βn oorsaak-gevolg verhouding het.
– Gefokus (5 jaar)
Gefokusde kettings bevat βn sentrale karakter Γ©n βn logiese reeks gebeure. Die gebeure wat beskryf word neem die vorm van βavontureβ aan. Daar word egter van die luisteraar verwag om die einde te interpreteer.
Bv. βEendag was daar βn ma met die naam Cara. En sy het βn man met die naam Pieter. En hulle het kinders met die name Ben en Mila. En hulle het βn seun met die naam Simon. En die ma sΓͺ vir die seun hy moet buite gaan speel. En toe kom die seun in en sΓͺ: βMamma, Mamma ons hond is buite en hy blaf.β βEk sal gaan kyk.β βWaarvoor blaf hy?β βEk weet nie hoekom hy blaf nie, Simon. Gaan jy uit en kyk.β βHy wil inkom.β βEk sal dat hy inkom.β
Vlak 5: Ware narratiewe
βn Ware narratief fokus om βn insident in βn storie. Daar is βn ware plot, karakterontwikkeling en βn reeks gebeurtenisse, daar is βn probleem wat teen die einde opgelos word.
Bv. βEendag was daar βn seun met die naam Ben en βn dogtertjie met die naam Mila. Hulle het βn klein katjie op hulle stoep gekry en haar by die huis ingevat. Hulle het vir haar bietjie melk gegee. Hulle het met haar gespeel en -speel, en na βn rukkie het die telefoon βn boodskap gekry. βn Tannie in die straat het gevra of iemand haar kat gesien het. Hulle laat weet toe dis by hulle. Die tannie kom haal toe die kat en gee vir hulle al twee R50 om dankie te sΓͺ dat hulle mooi na die kat gekyk het.β
Β
Dit kan waardevol wees om te weet op watter vlak van storie-ontwikkeling jou kind is. So kan jy by die huis in βn veilige omgewing daaraan aandag gee:
-Gedurende voorlees kan βn ouer vrae vra wat die verskillende storiekomponente uitlig (bv. βOor wie het die storie gegaan?β βWat het hy/ sy eerste gedoen?β) en dan ook stories gedurende en na voorlees saam opsom.
– Druk fotoβs van vakansies of uitstappies. Hierdie is wonderlike materiaal vir storievertelling.
– Vra gereeld oor jou kind se dag en gee leiding (βWat het julle eerste gedoen vandag?β βWat was vir jou lekker/ sleg van vandag?β). Dit sal help met persoonlike storieherroeping en -opeenvolging.
– Storievertelling in die kar kan geleentheid skep vir βn ouer om βn voorbeeld van βn goeie narratief te stel. Maak beurte om stories op te maak of te gesels oor die dag.
Bron:
Hutson-Nechkash, Peg (2001). Narrative Toolbox: Blueprints for Storybuilding. Eau Claire, WI: Thinking Publications.